Procesgericht onderwijs
In 2016 is basisschool De Bunders gestart met procesgericht werken. Procesgericht werken gaat uit van twee pijlers: Betrokkenheid en het Welbevinden van kinderen. De gedachte daarachter is dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze met betrokkenheid werken en met plezier naar school gaan. Wij zien dit als hét fundament om te kunnen groeien en leren! We werken met concrete doelen, binnen rijke leeromgevingen en we leren onze leerlingen (in kleine stapjes) een zelfstandige, actieve en gemotiveerde leerhouding aan.
Pedagogisch handelen
Basisschool de Bunders heeft zich de afgelopen twee schooljaren verder geprofessionaliseerd in het pedagogisch handelen (methodiek “Fides”).
Thema’s als; inzicht in groepsprocessen, zelfvertrouwen van leerlingen vergroten, individuele rollen in de groep en hoe om te gaan met ongewenst gedrag zijn in onze team trainingen voorbij gekomen. We zetten het pedagogisch klimaat op de Bunders stevig weg door binnen ons pedagogisch handelen dezelfde taal te spreken en stemmen ons handelen af binnen het team. Wij starten in alle basisgroepen direct na de zomervakantie met de gouden weken en steken dan in op de groepsvorming en relatie. Daar wordt een stevig fundament weggezet voor de rest van het schooljaar. We onderhouden dit fundament gedurende het schooljaar door te werken met de zilveren weken en verschillende activiteiten.
Didactisch handelen
Op onze school bekijken we het onderwijs steeds vanuit drie invalshoeken:
Effect: wat moet ons onderwijs opleveren de komende periode? Welke doelen willen behalen?
Aanpak: welke didactiek en aanpak stellen we voorop?
Proces: hoe staat het met het welbevinden en de betrokkenheid van de leerling binnen dit proces?
Instructie is het hart van effectief onderwijs. Leerlingen hebben recht op een goed georganiseerde les van een leerkracht die voor de groep staat en uitlegt, voordoet en hardop denkt. De meeste leerlingen hebben namelijk de leerkracht nodig om tot leren te komen. Bij het verzorgen van het basisaanbod (rekenen, taal en lezen) hanteren we schoolbreed een vaste structuur (zie kwaliteitskaart "instructie" onder "documenten").
De zeven betrokkenheid verhogende factoren:
Betrokkenheid vinden wij belangrijk voor het realiseren van diepgaand leren. Wij werken daarom vanuit 7 betrokkenheidsverhogende factoren: