Basisorganisatie van onze drie Leergroepen
Op onze school hebben we een totaal van 16 basisgroepen, verdeeld over drie Leergroepen.
Leergroep I:
6 x een basisgroep 1-2-3
Leergroep II:
2 basisgroepen 4
2 basisgroepen 5
Leergroep III:
2 basisgroepen 6
2 basisgroepen 7
2 basisgroepen 8
Leergroep I
De leerlingen starten de dag om 08:30u op. De dag start vaak met een inloop, waarbij leerlingen aan persoonlijke opdrachten of activiteiten werken. Gedurende de dag rouleert de groep vervolgens, samen met de basisgroepsleerkracht, binnen de taalwereld, de rekenwereld en de kunstwereld. Binnen elke wereld is er aanbod gericht op de jongste, middelste en de oudste leerlingen. Elke wereld heeft zijn eigen identiteit en inrichting, waardoor er voor de leerlingen steeds weer iets nieuws te ontdekken is.
Leergroep II en III
De basisgroepen binnen Leergroep II rouleren binnen twee pleinen; het “Taalleesplein” en het “Rekenwerkplein”. Leerlingen maken één keer een uitstapje (een rondetijd van ongeveer 1,5 uur) naar een andere leerkracht op het andere plein. De basisgroepleerkracht is het vaste gezicht. De achterliggende gedachte hiervan is dat kinderen leren omgaan met verschillende leerkrachten en dat leraren zich specialiseren in hun vakgebied. Op deze manier kijken we ook altijd samen naar het kind en kunnen leerkrachten met elkaar in gesprek.
Doorgaande lijn
Om de doorgaande lijn binnen ons onderwijs goed te waarborgen vindt er met regelmaat overleg plaats. Zo starten alle leerkrachten (binnen de eigen leergroep) om 08:00u samen de dag op en bespreken het aanbod en de bijzonderheden op de verschillende pleinen.
Verder staan de volgende overlegmomenten op onze jaarkalender:
- Leerlingoverleg; de leerkrachten binnen de eigen Leergroep spreken samen de leerlingen door om afstemming te creeren in het didactisch en pedagogisch handelen.
- Leergroepoverleg: de leerkrachten binnen de eigen Leergroep spreken samen over de organisatie, het onderwijsaanbod en speerpunten vanuit het jaarplan
- Verticaalpleinoverleg: leerkrachten binnen hetzelfde domein (taal-lezen of rekenen) spreken samen over het didactische aanbod en houden zo zicht op de doorgaande lijn van groep 1 t/m groep 8 .
- IB-overleg: de leerkrachten nemen samen met de IB-er de ontwikkeling van hun basisgroep door en bespreken (indien nodig) over leerlingspecifieke onderwijsbehoeften.
-