Executieve vaardigheden
Executieve vaardigheden zijn denkvaardigheden die je nodig hebt om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven, met alle uitdagingen of veranderingen die dit dagelijks met zich meebrengt. Alle executieve vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. De ontwikkeling van executieve vaardigheden is een langdurig proces dat start in de vroege kindertijd en doorloopt tot in de late adolescentie (ca. 25 jaar).
Om deze vaardigheden te stimuleren maken wij gebruik van de autometafoor. Deze werkwijze geeft een duidelijke, eenvoudige en positieve taal aan de 11 belangrijke uitvoerende breinfuncties die zeer belangrijk zijn voor onze dagelijkse taakaanpak, zelfregulering en zelfstandigheid.
De autometafoor
De autometafoor is opgezet als stappenplan, waarbij de vaardigheden in een volgorde staan en moeilijk los van elkaar getrokken kunnen worden. Het verhaal is duidelijk voor de kinderen en daarbij hebben ze alle symbolen nodig om te ervaren dat ze allemaal met elkaar samenhangen.
De positieve gemeenschappelijke taal die wij op school hanteren zorgt ervoor dat kinderen kunnen denken en praten over hun eigen leren en handelen. Hiermee vergroten we het zelfinzicht van de leerlingen door er bewust mee bezig te zijn. Het geeft ze een taal om over leren, werken, emoties en gedrag te praten waarbij ze tot zelfinzichten komen. Dit verbeterde zelfinzicht leidt tot betere zelfregulatie. Betere zelfregulatie zorgt dan weer voor meer zelfstandigheid. Door gebruik te maken van de autometafoor laten we kinderen ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze nog moeilijker vinden en kunnen oefenen wat hen daarbij helpt. Hierdoor krijgen de kinderen een positief, realistisch zelfbeeld. Wat mooi aansluit bij Fides, hierover is meer te vinden onder het kopje veiligheid.
Bij de autometafoor wordt gebruik gemaakt van de 11 belangrijke vaardigheden. Hieronder ziet u de autometafoor met alle vaardigheden, waarbij we altijd starten bij de APK.